Mustankorkea - verkkopalvelun uudistus

Selkeät kävijäpolut palvelevat jäteyhtiön asiakkaita

Tieto helpommin esiin

Mustankorkea on jäteyhtiö, jonka toimialueella asuu 178 000 asukasta Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa. Sen verkkosivuston tärkein tehtävä on tukea yhtiön päätoimintoja: ​​jätteiden keräystä, käsittelyä ja hyödyntämistä sekä jäteneuvontaa. Viime vuosina Mustankorkea on alkanut myydä myös biokaasua ja multaa. Eri asiakasryhmiä on paljon, samoin viestittävää.

Uuden sivuston rakentaminen alkoi konseptointityöpajoilla. Käyttäjälähtöinen sisältörakenne tehtiin puhtaalta pöydältä. Lähtökohtana olivat eri kohderyhmien kysymykset ja ongelmat sekä muut yhteydenottojen syyt. Mitä kävijä etsii saapuessaan sivustolle? Milloin hän siirtyy oman kohderyhmänsä, kuten isännöitsijän tai omakotiasujan polulle?

“Oli helppoa, että projektipäällikkö puhui samaa kieltä kuin me viestinnän asiantuntijat. Hän ymmärsi sisällöntuotannon tarpeet ja osasi tulkata ne teknistä toteutusta varten, ja päinvastoin.”

~ Päivi Peltola, viestinnän asiantuntija, Mustankorkea

"Suunnitteluun käytetty aika todellakin kannatti"

"Suunnitteluun käytetty aika todellakin kannatti. Tietoa on runsaasti, mutta se löytyy paljon helpommin kuin ennen. Sivujen päivittämisessä auttaa, kun sivut linkittyvät toisiinsa fiksusti. Aiemmin sama tieto piti päivittää viiteenkin eri paikkaan, nyt yksi riittää, koska sivuston rakenne on toimivampi."

Päivi Peltola, viestinnän asiantuntija, Mustankorkea

Kaksi tärkeää hakutyökalua

Mustankorkean verkkosivustosta tehtiin AA-saavutettavuusvaatimusten mukainen. Myös tietoturvavaatimukset ovat korkeat: käsitteleehän jäteyhtiö esimerkiksi lomakkeiden kautta lähetettävää tietoa. “Valun kanssa voimme luottaa siihen, että tietoturva- ja saavutettavuusasiat ovat kunnossa”, kiittää Mustankorkean viestinnän asiantuntija Päivi Peltola.

Siirtymä WordPressin Classic-editorista Gutenbergiin helpotti etenkin ajankohtaisviestintää. “Meillä saattaa olla käynnissä monta kampanjaa yhtä aikaa. Uusia sisältöjä tuodaan esiin automaattisilla nostopaikoilla. Nyt pystyn muokkaamaan etusivun näkymää myös joustavasti lohkojen avulla”, Peltola kuvailee.

Tärkeä tekninen loikka oli tehokkaan Valu Searchin käyttöönotto – tuplana. Koko sivuston kattava haku palvelee etenkin nuoria käyttäjiä, jotka usein aloittavat tiedon etsimisen hakutoiminnolla navigaation sijaan. Jätehaku puolestaan etsii oikeat lajitteluohjeet laajasta tietokannasta. Sivustouudistuksen yhteydessä vanha jätehaun excel-tiedosto siirrettiin helpommin ylläpidettävään muotoon.

Sparrausta sisältöjen suunnitteluun

Valun päädyssä projektipäällikkönä toimi Outi Soikkeli. Soikkelin sisältöosaaminen ja sparraaminen oli onnistumisen kannalta avainasemassa, Päivi Peltola sanoo: “Oli helppoa, kun projektipäällikkö puhui samaa kieltä kuin me viestinnän asiantuntijat. Hän ymmärsi sisällöntuotannon tarpeet ja osasi tulkata ne teknistä toteutusta varten ja päinvastoin.”

Yksi kävijä tulee Mustankorkea.fi:hin vain tarkistamaan jäteaseman aukioloajat, toinen haluaa perustaa jätekimpan ja kolmas tarvitsee tietoa biokaasun tankkausasemista. Vaikka uusi sivusto on ollut käytössä vasta hetken, ilahtuneet asiakaspalautteet kertovat jo, että tarpeellinen tieto löytyy yllättävän nopeasti.

"Koko projektin ajan oli fiilis, että olemme hyvissä käsissä. Valulla osattiin varata aikaa niihin asioihin, joihin sitä tarvitsimme. Myös sivuston päivityskoulutus oli hyvä!”

~ Päivi Peltola, viestinnän asiantuntija, Mustankorkea

Tutustu toteutukseen! Mustankorkean verkkosivusto

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!