Tiedätkö, mitä kohderyhmäsi ajattelevat verkkosivustostasi? Kävijätutkimuksella saat arvokasta tietoa verkkopalvelun käyttäjien mieltymyksistä.

Kävijätutkimus

Milloin kävijätutkimus on ajankohtainen?

a) Aina ennen uudistusta

Kun verkkopalvelua lähdetään uudistamaan, on johtoajatuksena usein parantaa palvelun käyttäjälähtöisyyttä. Mutta mitä käyttäjät odottavat, mitä he arvostavat, mikä heitä ärsyttää? Tutkimuksen toteutus ennen uudistusta antaa arvokasta dataa tulevien muutosten pohjaksi. Samalla käyttäjiä voidaan valmistella uudistukseen ja tarjotaan heille mahdollisuus vaikuttaa.

b) Kun halutaan kuunnella

Kävijätutkimus on erinomainen keino kuunnella verkkopalvelun kohderyhmiä ja saada palautetta. Tutkimuksen voi toteuttaa missä tahansa verkkopalvelun elinkaaren vaiheessa. Sen aiheena voi olla esimerkiksi brändimielikuvat, asiakastyytyväisyys tai verkkosivuston käytettävyys. Tuloksia voidaan hyödyntää heti tai käyttää tulevien uudistusten pohjana.

"Halusimme selvittää kävijätutkimuksen avulla, miten Xamkin sivuston käyttäjät löytävät sisällöt. Saatujen tulosten pohjalta kehitämme sivustoa asteittain nykyistä paremmaksi. Yhteistyö Valu Digitalin kanssa on sujunut joustavasti sekä kävijätutkimuksen että kehittämistoimenpiteiden osalta."

~ Kati Hoffren, viestintäsuunnittelija, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK

Suunnittelu ja toteutus

Kävijätutkimuksella voidaan selvittää joko verkkopalvelun akuutteja muutostarpeita tai etsiä suuntaa strategisille, pidemmän aikavälin ratkaisuille. Tutkimuksen tavoitteet asetetaan aina asiakkaan tarpeiden mukaisiksi. Tavoitteiden pohjalta valitaan parhaat tutkimusmenetelmät ja suunnitellaan toteutuksen kulku. Tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja niin nopeiden ja kevyiden kuin kattavienkin tutkimusten toteutukseen.

Tutkimuksia erilaisiin asiakastarpeisiin

  • Kevyt Easy-malli sopii asiakkaalle, joka haluaa valmiiksi mietityt kysymykset nopeasti käyttöönsä ja jolla on resurssit tulosten analysointiin itse.
  • Pro-malli tarjoaa valittavaksi laajemman määrän erilaisia kysymyksiä sekä asiantuntijan tuen kysymysten valintaan ja tavoitteiden asettamiseen. Lisäksi Pro-vaihtoehtoon kuuluu tutkimuksen toteutus, Valun tekemä analyysi ja suositukset sivuston kehittämiseen tulosten pohjalta.
  • Monipuolisin Custom-vaihtoehto tarjoaa mahdollisuuden alusta asti räätälöitävään tutkimukseen. Malliin kuuluu tavoitteiden asettaminen ja sopivien tutkimusmenetelmien valinta yhdessä, tutkimuksen toteutus, analyysi ja suositukset jatkotoimenpiteistä.

Kävijätutkimuksen valinneita asiakkaitamme

  • Toteutimme Talentialle kävijätutkimuksen verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä
  • Toteutimme XAMKille kävijätutkimuksen verkkopalvelu-uudistuksen jälkeen
  • Toteutimme Kirkko ja kaupunki -medialle laajan kävijätutkimuksen
  • Toteutimme Fidalle kävijätutkimuksen verkkopalvelu-uudistuksen alussa
  • Toteutimme Esedulle kävijätutkimuksen
  • Toteutimme kävijätutkimuksen Suomen Rahapajalle

Maria Riikonen, verkkoviestinnän konsultti

Kävijätutkimus auttaa löytämään oikean suunnan verkkopalveluun

Kävijätutkimuksen avulla selvitetään, mitä sivustolla kannattaa tehdä juuri nyt, ja toisaalta voidaan myös tutkia ja profiloida käyttäjiä suurempia linjavetoja varten.

Lue lisää
Maria Riikonen

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Lauri Alppisara

Lauri Alppisara / Sales Director

lauri.alppisara@valu.fi / 050 375 6355