Kuuntele kohderyhmiäsi
Lähtökohtia verkkopalvelun uudistukselle on monia. Joskus keskeisin tavoite liittyy ilmeen raikastamiseen. Toisinaan sivuston markkinoivuus tai tekninen huippulaatu ovat ykköstavoitteita. Oli tavoite mikä tahansa, kävijä on kuningas. Kävijöiden kokemus verkkopalvelun hyödyllisyydestä on se, joka lopulta määrittää onnistumisen tason.
Uusi sivusto ja sen tavoitteet kannattaakin aina suunnitella omien kohderyhmien tarpeita vastaamaan. Kohderyhmiä tutkimalla saadaan arvokasta tietoa siitä, mitä käyttäjä haluaa ja tarvitsee.
"Projekti sujui oikein hyvin ja lopputuloksena on konsepti, jolla voimme toteuttaa Taitaja-sivustot tulevina vuosina."
Kustannustehokas konsepti tuleville vuosille
Skills Finland: Taitaja-sivustot
Valu suunnitteli Skills Finlandille vuosittain toteutettavan Taitaja-sivuston konseptin. Konseptoinnissa kartoitimme kohderyhmiä haastatteluiden avulla sekä suunnittelimme sivuston rautalangat, käyttäjäpolut ja visuaalisen ilmeen. Asiakas oli tyytyväinen kokonaisuuteen, joka palvelee joustavasti seuraavien vuosien kilpailujärjestäjiä.
Palaset paikoilleen asiantuntijan tuella
Verkkopalvelun uudistaminen on usein kymmenien tuhansien eurojen investointi. Tästä syystä on järkevää tehdä uudistaminen kerralla oikein. Ulkopuolinen konseptoinnin asiantuntija osaa antaa näkemystä ja kysyä kysymyksiä, joita organisaatiossa ei välttämättä tulla pohtineeksi.
Asiantuntija löytää keinoja siihen, kuinka laaja sisältömassa, lukuisat ideat ja epäselviltä tuntuvat kysymykset saadaan järkevään pakettiin ja kuinka olennaiset asiat erotetaan epäolennaisista.
"Lopputulos on odotustemme ja suunnitelmiemme mukainen. Valu oli projektissa joustava yhteistyökumppani."
“Olin erityisen tyytyväinen Valun tekniseen osaamiseen ja tukeen verkkopalvelumme konseptoinnissa."
Pyrkimyksenä herättää tunteita
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu vaikuttaa siihen, millaisia tunteita, mieltymyksiä ja vasteita sivuston loppukäyttäjässä herää. Mahdollisimman aidon ja sujuvan käyttökokemuksen luomisessa auttavat käyttäjäpersoonat, jotka ovat kohderyhmiä edustavia, fiktiivisiä henkilöitä. Mitä tarkemmin persoona pystytään kuvaamaan, sitä osuvampaa sisältöä pystytään luomaan. Käyttäjäpersoonien luominen on yhteistyötä konseptisuunnittelijan sekä kohderyhmänsä ja palvelunsa tuntevan organisaation välillä.
Rautalankamalli havainnollistaa
Kun konseptoinnin taustatyö on tehty, on aika siirtyä suunnitteluun. Sivustolle tehtävä rautalankamalli esittää sivuston rakenteen ja asettelun sekä toimii alustavana kuvauksena käyttöliittymästä. Sivuston navigointia puolestaan kuvataan käyttäjäpoluilla, jotka esittävät etenemisen sivustolla. Rautalankamallin ja käyttäjäpolkujen avulla voidaan kerätä kallisarvoista palautetta kehitystiimiltä, asiakkaalta ja mahdollisilta käyttäjäryhmien edustajilta. Hyväksyttyjen mallien pohjalta voidaan aloittaa visuaalisen ilmeen ja toiminnallisuuksien tarkempi suunnittelu.
Lataa pikaopas, joka kertoo oleellisen konseptoinnista
Pikaoppaasta voit lukea esimerkiksi, mistä verkkopalvelun konseptoinnissa on kyse, mihin konseptointia tarvitaan tai miten aloittaa konseptointi.
Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä, niin keskustellaan konseptisuunnittelusta.
Juha Mattila / Senior Sales Consultant
juha.mattila@valu.fi / 050 524 1846